Herkese selam.
Bundan böyle forumumuzda 3D tasarım ve modelleme ile ilgili bir bölüm yer alacaktır. Amaç, amatörce de olsa forum kullanıcılarımızın yaptığı çalışmaları sergilemek ve diğer kullanıcılara; gerek programlar, gerekse program dersleri ile bilgiler vermektir.
Bölüm içerisinde girilecek mesajlar şu ana konular altında yer alacaktır:
3D Programların tanıtımı (3DSMax, Lightwave, Maya, Cinema4D, Mojo World, Terragen, Vue, Strata, Poser, Bryce vs.)
Program Dersleri / Tutorials (Program kullanıcılarının işlerini kolaylaştıracak çalışmalar sergilenecektir)
Texture (Resminizi veya sahnenizi oluştururken fayda sağlayacak arka plan desenleri)
3D Objeler (Resminizi veya sahnenizi oluştururken işinize yarayacak tüm objeler)
Resim Galerileri (Sizin yaptığınız veya başkalarının çalışmalarından oluşan resimler)
Nedir bu 3D:
3D (3 Dimension), üç boyut anlamına gelir. Yani çizdiğniz bir resim; genişlik ve yükseklik gibi sadece 2 boyutlu değil, derinliği de olan 3 boyutlu bir görüntü algoritmasına sahip olacaktır. 3D Grafikleri oluşurabilmek için kullanılan pekçok teknik vardır. En yaygın ve en gerçekçi görüntü veren teknik "RAY TRACE" (Işık Tarama/Takip) tir. Bu teknikte ışık kaynağından çıkan ışınlar fizik yasalarına göre matematiksel olarak taklit edilir ve kullanıcının oluşturduğu 3 boyutlu boşlukta takip edilerek görüntü oluşturulur.
Gerçek uzayda dört boyut olduğu kabul edilir.
Genişlik
Yükseklik
Derinlik
Zaman (zaman boyutu yalnızca yaptığınız bir resmi animasyon haline getirdiğinizde gereklidir)
Üç boyutlu bir resmi oluşturabilmek için bir kaç temel nesneye ihtiyacımız vardır. Bunlar:
Görmek istediğimiz nesne,
Nesneyi görebilmemiz için bir ışık kaynağı,
Resme bakış noktası
Bütün bunları tanımlayabilmek için bir koordinat sistemi.
Koordinat sistemi elimizdeki en basit şeydir ve herşey bu 3 koordinat sistemi içinde yer alan sayılarla tanımlanır. Örnek olarak aşağıdaki resme bakmamız yeterli olacaktır. Soldaki resimde, 3 boyutlu bir küre cismi oluşturdum. Yanda da bu resmin boyut bilgilerini (x, y, z) veriyorum. X (Genişlik), Y (Yükseklik) , Z (Derinlik) olarak tanımlanmıştır.
3D ve gerçekçilik:
Gerçekçilik, 3D programlarla yapılan bir çalışmanın final noktasıdır. Yaptığınız bir çalışmanın gerçekçi görülebilmesi için ışık kaynağını doğru olarak vermeli, desenleri doğru şekilde objenin üstüne giydirmelisiniz. Bu işlemleri yaparken ne kadar başarılı olursanız ortaya çıkan sonuç da o kadar başarılı olur. Bu nasıl olur gelin aşama aşama inceleyelim:
Sahneyi oluşturmak: Bu, hayalgücünüz ve hayalgücünüzü yansıtacağınız programın kapasitesiyle doğru orantılıdır. Günümüz 3D dünyasında kullanılan programların kapasitesi oldukça yüksektir. Hatta son yıllarda seyrettiğimiz bir çok animasyon çizgi film ve diğer filmlerde kullanılan efektler bu programlarla oluşturulmaktadır.
Örnek olarak sizin için çok basit sayılabilecek bir sahne oluşturdum. Sahnede 4 adet top ve 2 adet figür, 1 adet taban ve 1 adet de gökyüzü var. Topların yerini alelade olarak verdim. Figürlerimizi de sağ tarafa koydum. Bakış açımızı da belirledim. İşte, sahne denen şey kısaca böyle bir şey.
Sahnedeki objelere doku giydirilmesi: Texture (desen-doku), bir 3D sahne için olmazsa olmazdır. Siz, objeye desen atayarak o objenin metal, ağaç, buz, plastik vs. görünmesini sağlayabilirsiniz. Atayacağınız desendeki kalite, o objenin gerçekçi görünmesi sağlayacaktır. Örnekteki resimde, toplara metal efekti verelim, taban da asfalt-taş desenini kullanalım. Yanda gördüğümüz sevimli figüre de tahta dokusu giydirelim.
Işık ayarları: 3D programlarda ışığı kendiniz belirleyebilirsiniz. Bunun oldukça fazla seçeneği vardır. Bir ışığın kaynağını belirlerken, neye benzediğini (güneş, spot ışık, florasan, mum vs.) de tanımlayabilirsiniz. Bunun yanında ışık kaynağından çıkan ışığın nasıl yayılacağını (doğrusal, yaygın, tüm sahneye vs.) belirleyebilirsiniz. Ben örnek resimde, ışık kaynağını sağ arkadan gelen spot ışık olarak belirledim
Render: Objeleri tanımladık, sahne içerisinde nerelerde duracaklarını belirledik, doku ve desenleri objelere giydirdik, ışık kaynağını seçtik. Yapılacak en son iş, tek bir tuşa basarak sahnemizi render etmeye kaldı. Render sırasında verdiğiniz ışığın obje üzerinde görüntüsü, objelerin dokularının ortaya çıkışı program tarafından otomatik olarak hazırlanır ve sahenniz bitmiş olarak karşınıza çıkar.
Yukarıda anlatmaya çalıştığım şeyler, bir çoğunuza ilk etapta belkide hiçbirşey ifade etmeyebilir. Ben sadece 3D mantığını minimumda anlatmaya çalıştım. Bir resim nasıl hazırlanır, çok özet olarak onu göstermeye çalıştım. Fazla kafa karıştırmamak için çok daha fazla detaya girmeden konuyu şöyle bir toparlarsak; 3D resim ve animasyonlar, resmi yapan kişinin hayalgücünde var olan şeyleri ekrana yansıtabilmeleri sağlar. Yani kendinizce bir resim, bir sahne, sanal da olsa bir dünya oluşturabilirsiniz. Bu bir arabanın, bir evin, bir manzaranın, fantastik bir olayın veya sevdiğiniz filmden bir karenin sizin hayal dünyanızda canlandırılarak ekrana yansıtılması ve bir sahne oluşturulması anlamına gelmektedir. Kullanıcılar bu sahnelerin oluşturulmasında 3D programlardan faydalanırlar. Yukarıda anlatılan tüm matematik işlemlerini programlar kendi başına hesaplarlar. Siz sadece objeleri ve ışık kaynağını belirler, bunlara texture (desen veya doku) giydirir ve sahnenizi oluşturursunuz.